פעילויות קיימות עירונית
חדשות ועדכונים

משחק סולמות ומגלשות בשכונה שלי
משחק קבוצתי בנושא השכונה שלי בסגנון "סולמות וחבלים". באיזה מפגע נתקלנו? איזה דבר יפה פגשנו בדרך לבית הספר. שילוב של תחרות בין קבוצות לבין התבוננות בוחנת בשכונה שלנו. מתאים לתלמידים צעירים. קישור למשחק.

רעיונות לפעילויות חינוכיות בעקבות ג'יין ג'ייקובס
4 במאי מציין את יום הולדתה של ג'יין ג'ייקובס, מהדמויות המשפיעות ביותר על החשיבה האורבנית המודרנית. למרבה הפלא ג'יין ג'ייקובס, לא הייתה בכלל אדריכלית או מתכננת ערים, אלא עיתונאית חדה, חוקרת, סקרנית, ופעילה חברתית אמיצה.
ג'ייקובס גרה בניו יורק של אמצע המאה ה-20, אך המבט שלה על ערים גדולות רלוונטי גם היום:
מהו שילוב נכון בין מגורים, מסחר וקהילה?
מדוע רחוב שבו מסתובבים אנשים הוא גם רחוב בטוח יותר?
איך נראית מדרכה טובה?
במקום להסתפק בביקורת, ג'ייקובס הציעה אלטרנטיבות פשוטות אך מהפכניות. היא דיברה על עיר נגישה, שמאפשרת הליכה ברגל, נסיעה באופניים, מפגשים אקראיים בין שכנים, ורב-שימושיות של מבנים ומרחבים. היא לא האמינה שצריך "לבנות" קהילה אלא לעצב עיר שמעודדת את הקהילה לקרות.
בעקבות פועלה של ג'יין ג'ייקובס בכל שנה בשבוע הראשון של מאי מתקיימות בערים רבות בעולם "הליכות ג'יין": סיורים רגליים המודרכים ע"י תושבים, שמציגים את העיר דרך עיניים מקומיות.
לקריאה נוספת
שפת רחוב
ללכת בעקבות ג'יין
אתרו קישור להליכות ג’יין בעירכם, או בעיר סמוכה. לרוב, הפרסומים על ההליכות מופיעים בפייסבוק או באתר העירייה.
לכיתות יסוד:
- איך יוצרים רחוב/שכונה/פארק שנעים ורוצים להיות בו?
בקשו מהתלמידים לצייר מחדש את הרחוב שלהם: אילו עצים, ספסלים, מקומות מפגש, שבילי אופניים ועוד היו מוסיפים לו? - משימת חקר שכונתית:
צאו עם התלמידים לסיור רגלי קצר – או שלחו אותם כמשימת בית עם ההורים – ובקשו מהם למפות את השימושים ברחוב: מגורים, מסחר, תחבורה, בילוי. חשבו יחד – מה חסר? - משימת חקר שכונתית נוספת:
מיפוי מקומות מעניינים בשכונה. כל זוג תלמידים יבחר מקום, ילמד עליו, ויכין הצגה קצרה. ניתן לקבוע תאריך להליכת ג’יין בית-ספרית בסוף חודש מאי, ולהזמין אליה את ההורים. - הצגה קצרה:
המחזה של שיחה בין תושב ותיק מהשכונה לבין מתכננת עירונית – מה חשוב לו? מה חשוב לה?
לבתי ספר על-יסודיים:
- פרויקט תיעוד רחובות:
צילום רחובות בעיר וניתוח – מה גורם להם להיות פעילים או ריקים? נגישים או מרתיעים? - דיבייט כיתתי:
האם עדיף לגור בשכונה שקטה או ברחוב תוסס? מהם היתרונות והחסרונות של כל אפשרות? - כתיבה עיתונאית בהשראת ג’יין ג’ייקובס:
אפשרויות: ראיון עם תושב, סיפור עירוני קצר, כתבת תחקיר על "פינת רחוב נשכחת". - ניתוח רחובות "הכי יפים במדינה":
הציגו לתלמידים רחובות שזכו בתואר זה, ובחנו אותם דרך עקרונותיה של ג’ייקובס. איזה רחוב באמת משקף את תפיסת העירוניות שלה?
