יסודי
מנהיגות לקיימות עירונית
אתגרי המאה ה-21 בתחום הסביבתי מובילים אותנו לצפייה ממנהיגים לטפל בהם.
האחריות שלנו היא לתת כלים לדור העתיד להוביל ולהנהיג פעולות לטובת הסביבה.
דור העתיד צריך להבין את אתגרי הסביבה, להוביל מסרים וערכים, לדעת לאתר פתרונות,
לקבל כלים להתמודד עם בעיות מורכבות ולהניע ללא מורת רוח את הקהילה הבית ספרית
לייצור שינוי בהתנהגויות ולפעול לטובת הסביבה.
בתוכנית התלמידים מכירים מנהיגות/ים מתחום הסביבה, נחשפים לערכים המובילים וליכולות
המנהיגות הייחודיות שלהן/ם.
במהלך התוכנית קבוצת התלמידים הנבחרת מתנסה בתכנון ובהובלה של פתרון לאתגר סביבתי
במסגרת הקהילה הבית ספרית.
הרגל נרכש: חשיבה של מנהיג
עירוניות 2030
תכנון עירוני מיטיב מוביל לפיתוח בר קיימה. התלמידים מכירים במרכיבים השונים
המשפיעים על הסביבה: טיפול בפסולת, ניהול משק אנרגיה, גידול מזון מקומי, מי נגר ועוד
ומתכננים את היישוב/שכונה שלהם תוך הכנסת אלמנטים של עיר חכמה ומקיימת.
מיומנות נרכשת: פיתוח חשיבה תכנונית
אנרגיה במספרים
בדרך לאפס פליטות נלמד להכיר ולהבין את המספרים השונים המספרים את האתגר האנרגטי.
דרך שפת האינפוגרפיקה התלמידים יכירו את אתגרי האנרגיה הגלובליים, יתוודעו לאופן
הפקת החשמל בישראל ולדילמות הקיימות בשימוש בגז טבעי.
התלמידים יבחרו להכיר דרך מספרים מקורות אנרגיה מתחדשים וליצור אינפוגרפיקה יצירתית
לטובת הפצת רעיונות חדשניים.
הרגלים נרכשים: שימוש מושכל בחשמל, צעדים קטנים להתייעלות אנרגטית
צריכה אחראית
מהו הקשר שבין פסולת לבין גלובליזציה? כמה פעמים אנחנו משתמשים במוצרים?
כיצד חדרה תרבות החד פעמי לחיינו? אלו שאלות שואלים צרכנים נבונים?
כיצד נצמצם פסולת וצריכה?
לאורך המפגשים נזקק את האבחנה בין "רוצה" לבין "צריך",
האם אנחנו צריכים כל דבר שאנחנו קונים?
נבחן את ההשפעות הסביבתיות של המוצרים שאנו צורכים ונכיר את המושגים
"תרבות הצריכה" ו"גלובליזציה" דרך סיפורים ממקומות שונים בעולם.
הרגל נרכש: צמצום צריכה
אתגר המים
מים הוא משאב הכרחי לחיים. באזורים רבים בעולם נושא המים מהווה אתגר לא פשוט.
גם בארץ משאב המים היווה בעיה משמעותית, וכיום ניתן לציין שצלחנו אותה באמצעות
פתרונות טכנולוגיים שונים.
בתוכנית הילדים נחשפים לאתגר סביבתי עולמי בנושא מים, לומדים איך ניתן לשמור על
משאב המים, לומדים את החשיבות של שמירה על התשתיות וכמובן את ערכם של מי הברז
הראויים והבריאים לשתויה.
במהלך התוכנית יוצרים התלמידים משחקים להכרות עם נושא המים מחומרים בשימוש חוזר
בנושא מים וסביבה לטובת כלל התלמידים בבית הספר.
הרגלים נרכשים: שימוש מושכל במים, אי השלכת מגבונים לביוב ושתיית מי ברז.
מפגשים מהסוג הסביבתי
הימים הסביבתיים הבינלאומיים מעלים את המודעות לנושאי סביבה וקיימות.
22.4 יום כדור הארץ
22.5 יום המגוון הביולוגי
5.6 יום איכות הסביבה
הרשימה המלאה באתר משרד החינוך.
קיימים אצלנו מגוון מפגשים לימים מיוחדים אלה בנושאים שונים:
משבר האקלים, טבע עירוני, הופכים את הפח, אריזות, ציפורים, עצים ועוד.
סביבה וטבע עירוני
הסביבה היא חלק מהבית שלנו. אנחנו צריכים להיות חלק ממנה, לדעת לנוח בה,
להתהלך בה, ללמוד ממנה ועליה – לחיות בה.
התוכנית מהווה הזדמנות לצאת לסביבה להתבוננות בטבע העירוני, לשאילת שאלות
על התמודדיות של מגוון המינים, להכרות עם יחסי הגומלין ולהתייחסות למפגעים.
התוכנית תאפשר לתלמידים לכנות את העצים, הצמחים, הציפורים והחרקים בשמם.
כך יוכלו להמשיך לעקוב, לחקור ולספר עליהם לאורך כל השנה.
הרגל נרכש: עוקבים אחר טבע עירוני ביום יום
כשנחל פוגש יישוב
מכירים את הנחל ליד הבית? או שמא מאחורי הבית? יתכן ותגידו כי אין בארצנו
המתייבשת נחלים ליד מגורי אדם.
מבירור קל תגלו שביישוב שלכם או לידו יש נחל. לעיתים הנחל מוזנח ומהווה
את "החצר האחורית של הבית", ולרוב הוא מזמן מפגש עם טבע עירוני.
הנחל מהווה הזדמנות לתלמידים להיחשף לעולם החי והצומח המצוי ביישוב ליד
הנחל ולהכיר באתגרים שבית גידול זה מתמודד איתם.
התוכנית כוללת סיור בתחנות אשר מזמנות התבוננות, חקירה, דיון, פעולה לטובת המקום
ואפילו חוויה באמצעות משחקים והווי של שהייה בטבע. בעקבות הסיור התלמידים יכינו
היצגים להכרות עם סיפור הנחל לקהילה לטובת שמירה על הנחל העובר ביישוב.
הרגל נרכש: לומדים להנות מטבע עירוני
כשנחל ירקון פוגש את העיר הגדולה
בית המועצה לישראל יפה נמצא על גדות הירקון ומזמן ביקור משולב בנחל
ובמרכז המבקרים 'תפיסת עולם'.
הסיור מאפשר לבחון את אחת מסוגיות הקיימות בעיר המתייחס לתפקיד הנחל
ולשימור של טבע עירוני על המגוון הביולוגי שבו. הסיורים בנחל מותאמים לגילאים שונים:
ילדים צעירים מכירים את הנחל דרך סיפורים ומשחקים, תלמידים בוגרים מכירים את
אתגרי הנחל דרך חקר ותכנון.
הסיור משולב עם כניסה למרכז המבקרים 'תפיסת עולם' בנושא קיימות
המאפשר להבין את האתגרים העולמיים
הקיימים בשמירה על הסביבה ואיכות החיים.
הרגל נרכש: לומדים להנות מטבע עירוני
משחקים בפסולת
יצא לכם פעם לשחק בפסולת?
בפעילות זו התלמידים מבינים כי לאדם השפעה רבה על הסביבה ולומדים מה הקשר
בין צריכה לבין פסולת.
התלמידים לומדים כי הטבע הוא המקור לכל החפצים שלנו ומשאביו מוגבלים, לומדים
כמה זמן לוקח לכל חומר להתכלות, מבינים את הבעייתיות שבהטמנת פסולת, ואף
מציעים פתרונות שונים לצמצום הפסולת.
בסיום הפעילות הם נהנים ממשחקים שנוצרו בשימוש חוזר מחפצים שונים ומגוונים.
הרגל נרכש: צרכנות נבונה, סביבה נקיה ושימוש חוזר.