הסביבה בה אנו חיים מאתגרת היום יותר מתמיד. האו"ם קבע 17 יעדים מרכזים לפיתוח בר קיימה על מנת להוביל את מדינות העולם לקחת אחריות על הסביבה. לחברה האזרחית יש תפקיד חשוב בהשגת יעדים אלו באמצעות שינוי התנהגויות וקידום מיזמים. בתוכנית זו נכיר את יעדי האו"ם דרך מיזמים שונים מסביב לעולם. מיזמים אלו יהוו השראה לקידום מיזמים מקומיים. באמצעות כלים לחשיבה יצירתית יפתחו התלמידים מיזמים ליעדים אותם הם ירצו לקדם בבית הספר ובקהילה.
מהו הקשר שבין פסולת לבין גלובליזציה? כמה פעמים אנחנו משתמשים במוצרים? כיצד חדרה תרבות החד פעמי לחיינו? אלו שאלות שואלים צרכנים נבונים? כיצד נצמצם פסולת וצריכה?
לאורך המפגשים נזקק את האבחנה בין "רוצה" לבין "צריך", האם אנחנו צריכים כל דבר שאנחנו קונים? נבחן את ההשפעות הסביבתיות של המוצרים שאנו צורכים ונכיר את המושגים "תרבות הצריכה" ו"גלובליזציה" דרך סיפורים ממקומות שונים בעולם.
תכנון עירוני מיטיב מוביל לפיתוח בר קיימה. התלמידים מכירים במרכיבים השונים המשפיעים על הסביבה: טיפול בפסולת, ניהול משק אנרגיה, גידול מזון מקומי, מי נגר ועוד ומתכננים את היישוב/שכונה שלהם תוך הכנסת אלמנטים של עיר חכמה ומקיימת.
לוח השנה משובץ בימים מיוחדים המעודדים העלאת המודעות ופעלנותלמען הסביבה. הזמינו מאיתנו פעילות חד יומית לאירוע הבית-ספרי שאתם מקיימים. מגוון פעילויות לגילים שונים, ניתן להפעלה בכיתה או בחוץ. ימים סביבתיים לדוגמה: 22.4 יום כדור הארץ 22.5 יום המגוון הביולוגי 5.6 יום איכות הסביבה הרשימה המלאה באתר משרד החינוך.
קיימים אצלנו מגוון מפגשים לימים מיוחדים אלה בנושאים שונים: משבר האקלים, טבע עירוני, הופכים את הפח, אריזות, ציפורים, עצים ועוד.
התלמידים מכירים את הייחודיות של היישובדרך התבוננות וחקירה של הערכים הסביבתיים ובחינת האתגרים והמפגעים בסביבת בית הספר במיקוד לכלוך ופסולת במרחב הציבורי, צרכנות יתר ושימוש רב בחד פעמי. הלמידה החוץ כיתתית מאפשרת הבנה של המרכיבים הסביבתיים שרצוי לשמר וליצירת דימוי של היישוב המיטבי שהתלמידים מעוניינים לחיות בו. על בסיס האתגרים שהתלמידים יזהו הם יונחו במתודות של פיתוח חשיבה יצירתית-יזמית להצעה של יזומות לטובת הקהילה.
התלמידים יכירו במאפייני הסביבה החופית של עולם החי והצומח המצויים בו וייחשפו לאתגרים שסביבה זו מתמודדת איתם. ביקור מודרך בחוף הים יאפשר להתרשם מקרוב בייחודיות של חוף הים מול האתגרים שעולם החי במקום מתמודד איתם. התלמידים יפיצו בקהילה את הנושא לטובת שמירה על חופי הים של ישראל.
בדרך לאפס פליטות נלמד להכיר ולהבין את המספרים השונים המספרים את האתגר האנרגטי. דרך שפת האינפוגרפיקה התלמידים יכירו את אתגרי האנרגיה הגלובליים, יתוודעו לאופן הפקת החשמל בישראל ולדילמות הקיימות בשימוש בגז טבעי. התלמידים יבחרו להכיר דרך מספרים מקורות אנרגיה מתחדשים וליצור אינפוגרפיקה יצירתית לטובת הפצת רעיונות חדשניים.
הרגלים נרכשים: שימוש מושכל בחשמל, צעדים קטנים להתייעלות אנרגטית