55 שנות קיימות במועצה לישראל יפה

5 פעולות פשוטות להפיכת בית הספר למודע סביבתית

תארו לכן.ם מצב שבסמוך לכל מפסקי האור במסדרונות ובחדרי הלימוד בבית הספר שלכן.ם מוצמד איור המכוון לכיבוי אורות, המשלב תזכורת קלה המציינת את הקשר בין השימוש הנעשה בחשמל לבין טביעת הרגל הפחמנית – רמת פליטות גזי החממה – שלנו. האם תלמידות ותלמידים, מורות ומורים ידאגו לכיבוי האורות במיצוי הפעילות בכיתה? נקווה שכן.

יהיה שווה לבקש מהתלמידים לבצע בדיקה או חקר בנושא. אנחנו נצא מנקודת הנחה שהמודעות לכיבוי האורות תגבר ושנצליח ליצור הקשר, לא מבוסס, אצל התלמידות והתלמידים בין גזי החממה לשימוש בחשמל. פעולות מסוג זה מכונות  "NUDGE" – דחיפות קלות. מדבקה בסמוך למפסק אכן מהווה דחיפה קלה שמכוונת לשינוי בהתנהגות.

בתי ספר שעושים כברת דרך רצינית בהתייעלות האנרגטית ובאימוץ התנהגויות השומרות על הסביבה הם בתי ספר ירוקים. הם ימהרו לאמץ את הדחיפות הקלות. אחת ההגדרות לבתי הספר ירוקים בארץ היא בתי ספר "שהעקרונות המנחים כוללים למידה על הסביבה, יישום אורח חיים מקיים ופעילות תלמידים המקדמת שינוי בתודעה וביחס הקהילה לסביבה." כיום כשהעולם מציב לעצמו יעדים גלובליים מחמירים להפחתת הפחמן ל-2030, כאשר ברור לנו שפעולות היומיום שלנו מאיצות את ההתחממות הגלובלית, אנחנו מבינות ומבינים שההגדרה הניתנת לבית ספר ירוק חייבת להיות של כל מוסד חינוכי בארץ.

יהיו שיגידו, ובצדק, שיש להשקיע זמן ומשאבים בפיתוח היכולות של בית הספר להפוך לבית ספר ירוק. בכתבה זו נציג חמש פעולות, שלא מצריכות השקעת זמן רב ומשאבים, שלדעתנו חייב כל בית ספר לאמץ כדי לכוון את הקהילה הבית ספרית להיות מודעת לסביבתה, לקחת אחריות על הנעשה בה לאורך השנה ובעיקר לבנות תשתית לערכים סביבתיים:

  1. מתן ביטוי לנושאים סביבתיים בעיצוב חללי הלמידה

הנכחת נושאי איכות הסביבה ושינויי האקלים בחללים הפנימיים והחיצוניים של בית הספר מאפשרת חיבור מידי לנושא ולערכיו. המסרים והנתונים המשתקפים מכרזות שונות התלויות בחללים השונים בבית הספר נצפים על ידי התלמידות והתלמידים. כרזות אלו יכולות להוות חלק מפעילות ולהתכתב עם מערכי שיעור שונים במרחבי הלמידה הבית ספריים. ההנכחה של ערכי הקיימות (תחום העוסק בקשר בין חברה, סביבה וכלכלה) מחברת את כלל המורות/ים בבית הספר לנושא. ההבלטה על גדרות בית הספר ובחללים המרכזיים מספרת על המעשה החינוכי המתקיים בבית הספר.

הנה פוסטרים אפשריים שאפשר לתלות בכיתות ובמסדרונות לצד תוצרי התלמידות/ים:

  • 17 יעדי האו"ם לפיתוח בר קיימא בעברית, ערבית ואנגלית.
  • פסי ההתחממות האקלימית העולמית והמקומית של פרופ' אד הוקינס.
  • הרגלים סביבתיים שנאמץ השנה.
  • אינפוגרפיקה המציגה נתונים ומידע רלוונטי לתחומי הקיימות.
  • ציטוטים וסלוגנים סביבתיים.
  • NUDGE – סמלילים של טביעות רגלים לכיוון הפח, חצים על המפסקים לכיבוי אורות וכיוב'.

 2. דאגה לתוכניות לימודים שנתיות בתחומי הדעת 

     השונים

שילוב מגוון תכנים מתחומי הקיימות, מלבד תחומי המדעים והגיאוגרפיה העוסקים באופן תמידי באתגרי הסביבה. למשל:

  • מתמטיקה – קריאה והסקת מסקנות מייצוגים מתמטיים של נתונים סביבתיים, חישובים מתמטיים שונים המעידים על השפעת האדם על הסביבה, בעיות מילוליות רלוונטיות למציאות הסביבתית.
  • היסטוריה – התייחסות לשימוש במשאבי טבע בתקופות היסטוריות שונות, השפעה של תהליכים ואירועים היסטוריים על הסביבה, התייחסות ביקורתית למהפכה התעשייתית ותוצאותיה.
  • שפה – פיתוח אוריינות לשונית דרך כתבות, שירה, סרטונים ופרקי פודקאסט העוסקים בנושאי קיימות. קידום מיומנויות של איתור מידע, הבנה, מיזוג טקסטים, טיעון, ייצוג בדרכים שונות וכמובן יכולת הבעה בעל פה ושכנוע המהווים חלק מהותי מהעיסוק בנושאים סביבתיים.
  • אומנות – חשיפה לאומנות אקולוגית, אומנות סביבתית ואומנות העושה שימוש חוזר בחומרים בהם האדם משתמש. מגוון רחב של יצירות מזמנות שיח על אתגרי הסביבה, על ההתנהגות של האדם בסביבה ותוצאותיה, על הקונפליקטים השונים המתעוררים במפגש של אדם-סביבה ועל היכולת של התלמידות והתלמידים לפתח חשיבה ביקורתית ויצירתית דרך האומנות. דוגמאות לאומנות העוסקת בסוגיות סביבתיות ניתן למצוא כאן.
הסביבה מהווה אחד הנושאים המהותיים שיש ללמוד ולעסוק בהם בהסתכלות רב תחומית. ראו את האופן שמוסדות האקדמיה בארץ ובעולם בוחרים לראות את נושא הקיימות כחלק אינטגרלי של מרבית הפקולטות בתחומם.

 3. שילוב בתוכנית בית ספרית

חינוך לערכים מהווה שפה בית ספרית אותה התלמידים פוגשים בסדירויות של בית הספר לאורך השנה, בין היתר בציון חגים, טקסים, פרויקטים, ימי שיא. סדירויות אלו יש להגדיר ולתכנן כדי להיות מוכנים אליהן בתוכן רלוונטי ומשמעותי. תוכנית בית ספרית יכולה להסתייע ב:

  • ציון תאריכים ירוקים נבחרים. ימים אלו יכולים להוות ימי ציון, מיקוד והעצמה של הנושא, והם יכולים להוות גם ימים של השקת/סיכום פרויקט תוך שיתוף הקהילה הבית ספרית.
  • בחירת נושא שכבתי סביבתי להעמקת הלמידה.
  • בחירת נושא שכבתי לקידום מיזם בעל השפעה סביבתית בבית הספר או מחוצה לו.

חלק מתכנים אלו יהפכו במרוצת השנים להיות חלק מהד.נ.א הבית ספרי ומהעיצוב הערכי שלו.

  1. מרכיבים בתקנון בית ספרי

התקנון מהווה מסמך שאנחנו מקדשים את הנהלים הכתובים בו בתחילת שנה ונוטים לשכוח ממנו בהמשך השנה. התקנון מצהיר מה הן הנורמות המתקיימות בבית הספר ומהווה את מסמך הערכים עליהם הוא מושתת. לכן העקרונות הסביבתיים יהיו משולבים בו. הערכים בתקנון מנוסחים בשפה חיובית – מה צריך להיעשות ולא מה אסור.

בהתייחס לסביבה יש לתת את הדעת להתחייבות חיובית העוסקת ב:

  • העצמת הניקיון הסביבתי.
  • שימוש מושכל בחשמל תוך הקפדה על כיבוי אורות.
  • צמצום משמעותי בפסולת אישית – צמצום זריקת מזון, השלכת שקיות ובקבוקי פלסטיק.
  • שימוש ברב פעמי – בקבוקים, קופסאות וסכו"ם הניתנים לשטיפה.
  • הגשת עבודות בדיגיטל וחיסכון בנייר.
  • התחייבות לאזרחות פעילה – פעלנות – כחלק ממחויבות אישית בכל שכבה.
  • תשומת לב לסביבה הבית ספרית – הגשת הצעות לטיפוח איכות הסביבה בביה"ס, דיווח מפגעים היוצר תחושת שייכות וביטחון.

טיפ: כתיבת תקנון בית ספרי בשיתוף התלמידות והתלמידים תאפשר להם לבחון את החזון הבית ספרי ומימושו.

  1. הצגה ושיתוף הנושא הסביבתי להורים

כולל תיאור של תוכניות בית ספריות ושכבתיות בנושא הסביבה. הדבר קריטי ליצירת שפה אחידה וקידום הערכים הסביבתיים בבית הספר לאורך השנה. ניתן לעשות זאת באמצעות:

  • דיון על אתגרים סביבתיים במפגשי הוועדים השונים כדוגמת הצללה בית ספרית, הפחתה משמעותית בפלסטיק באירועים כיתתיים, התייעלות אנרגטית וטיפוח הסביבה.
  • בעדכון שבועי/חודשי להורים לשתף בפעילויות, למידה, פיתוח הרגלים המתקיים בבית הספר, ציון יום ירוק.
  • הזמנת הורים לקחת חלק בפעילויות ובמיזמים סביבתיים שבית הספר מכוון לקיים.

שיתוף הורים בנושאים הסביבתיים המתקיימים ונלמדים בבית הספר מאפשר המשכיות של הטמעת הערכים בבתים והרחבת מעגלי ההשפעה לנושאים הדחופים בקהילה תוך חיזוק המעשה החינוכי המתקיים בבית הספר.

בבואנו לעצב את דמות הבוגר בהווה, הטמעת עקרונות וערכים סביבתיים בבית הספר במהלך השנה מאפשרת לקדם בקרב התלמידות והתלמידים הרגלים אישיים המיטיבים עם הסביבה, וכמו כן לדון באתגרים מורכבים המאיימים על האנושות דרך חשיבה חיובית ופעולה מקומית.

כנראה תרצו לקרוא גם:

כולנו שותפים לישראל יפה יותר

המועצה לישראל יפהומחלקת TheMarker Labelsבשת"פ לשנה החדשה בחודש אוקטובר יופק על ידי TheMarker Labels פרוייקט תוכן שיווקי מיוחד בתחום סביבה וקיימות. המועצה לישראל יפה רואה בפלטפורמה זו של

קראו עוד »

נקודות לאסיפת הורים

באסיפת ההורים הקרובה, אל תשכחו והקדישו זמן לציין בחשיבות החינוך לשמירה על הסביבה והזמינו את ההורים להיות שותפים פעילים לקידום התנהגויות ויוזמות  סביבתיות בבית הספר

קראו עוד »

הרשמו לקבלת עדכונים

כאן אני ממליצה לכתוב מה אתם הולכים לשלוח ובאיזה תדירות. סוג של תיאום ציפיות