יסודי

מרכז לימודי - על יסודי

מנהיגות לקיימות עירונית

אתגרי המאה ה-21 בתחום הסביבתי מובילים אותנו לצפייה ממנהיגים לטפל בהם.
האחריות שלנו היא לתת כלים לדור העתיד להוביל ולהנהיג פעולות לטובת הסביבה.
דור העתיד צריך להבין את אתגרי הסביבה, להוביל מסרים וערכים, לדעת לאתר פתרונות,
לקבל כלים להתמודד עם בעיות מורכבות ולהניע ללא מורת רוח את הקהילה הבית-ספרית
ליצור שינוי בהתנהגויות ולפעול לטובת הסביבה. 
בתוכנית התלמידים מכירים מנהיגות/ים מתחום הסביבה, נחשפים לערכים המובילים וליכולות
המנהיגות הייחודיות שלהן/ם.
במהלך התוכנית  התלמידים מתנסים בתכנון ובהובלה של פתרון לאתגר סביבתי
במסגרת הקהילה הבית ספרית.

הרגל נרכש: הובלה והנעה לפעולה

5 מפגשים

כיתות ה'-ט'

מספר בגפ"ן: 1410

מעצימים את בית הספר

ימי החורף מתקצרים, הטמפרטורות עולות ולכם יש את אחד הכלים להתמודד עם שינויי האקלים:
תכנון הצללה טבעית במרחב הבית ספרי.
מחפשים את ההצללה המתאימה? ידעתם שתלמידים יכולים לתכנן את "הצל" הבית ספרי?
במהלך התוכנית התלמידים מ
אתרים את העצים המתאימים לשתילה ומתכוננים ולהציג בפני הנהגה         
בית ספרית/ישובית את הפתרונות הנחוצים למוכנות לשינויי אקלים.

הרגל נרכש: לחפש את הצל גם ברחובות העיר

5 מפגשים

כיתות ה' – ז'

מספר בגפ"ן: 30504

אנרגיה במספרים

בדרך לאפס פליטות נלמד להכיר ולהבין את המספרים השונים המספרים את האתגר האנרגטי.
דרך שפת האינפוגרפיקה התלמידים יכירו את אתגרי האנרגיה הגלובליים, יתוודעו לאופן 
הפקת החשמל בישראל ולדילמות הקיימות בשימוש בגז טבעי.
התלמידים יבחרו להכיר דרך מספרים מקורות אנרגיה מתחדשים וליצור אינפוגרפיקה יצירתית
לטובת הפצת רעיונות חדשניים.

הרגלים נרכשים: שימוש מושכל בחשמל, צעדים קטנים להתייעלות אנרגטית

5 מפגשים

כיתות ד'-ז'

מספר בגפ"ן: 12414

צריכה אחראית

האם אנחנו צריכים כל דבר שאנו קונים?
מה הקשר בין פסולת לבין גלובליזציה? 
כ
מה פעמים אנחנו משתמשים במוצר שרכשנו?
מהן ההשלכות הסביבתיות של המוצרים
שאנו צורכים?

הרבה שאלות חשובות ומעניינות עליהן נענה ביחד בתוכנית,
יחד עם
תכנון אריזה מתחשבת בסביבה.

הרגל נרכש: צמצום צריכה

4 מפגשים

כיתות ג' – ז'

מספר בגפ"ן: 12687

אתגר המים

מים הוא משאב הכרחי לחיים. באזורים רבים בעולם נושא המים מהווה אתגר לא פשוט.
גם בארץ משאב המים היווה בעיה משמעותית, וכיום ניתן לציין ש
צלחנו אותה באמצעות
פתרונות טכנולוגיים שונים.
בתוכנית הילדים נחשפים לאתגר סביבתי עולמי בנושא מים, לומדים איך ניתן לשמור על
משאב המים, לומדים את החשיבות של שמירה על התשתיות וכמובן את ערכם של מי הברז
הראויים והבריאים לשתייה.
במהלך התוכנית יוצרים התלמידים משחקים או סרטונים להכרות עם נושא המים מחומרים בשימוש חוזר
בנושא מים וסביבה לטובת כלל התלמידים בבית הספר.

הרגלים נרכשים: שימוש מושכל במים, אי השלכת מגבונים לביוב ושתיית מי ברז.

5 מפגשים

כיתות ד' -ו'

מספר בגפ"ן: 11346

מפגשים מהסוג הסביבתי לימים מיוחדים

לוח השנה משובץ בימים מיוחדים המעודדים העלאת המודעות ופעלנות למען הסביבה. הזמינו מאיתנו פעילות חד יומית לאירוע הבית-ספרי שאתם מקיימים. מגוון פעילויות לגילים שונים, בתוך ומחוץ לכיתה. ימים סביבתיים לדוגמה: 
  22.4  יום כדור הארץ
  22.5  יום המגוון הביולוגי
  5.6    יום איכות הסביבה
  הרשימה המלאה באתר משרד החינוך.

קיימים אצלנו מגוון מפגשים לימים מיוחדים אלה בנושאים שונים:
משבר האקלים, טבע עירוני, הופכים את הפח, אריזות, ציפורים, עצים ועוד.

משך הפעילות: שעתיים

כיתות א'-י'

מספר בגפ"ן: 12984

סביבה וטבע עירוני

הסביבה היא חלק מהבית שלנו. אנחנו צריכים להיות חלק ממנה, לדעת לנוח בה, לחיות בה,
להתהלך בה, וללמוד ממנה ועליה.
התוכנית מהווה הזדמנות לצאת לסביבה, להתבוננות בטבע העירוני, לשאילת שאלות
על התמודדיות של מגוון המינים, להכרות עם יחסי הגומלין ולהתייחסות למפגעים.
התוכנית תאפשר לתלמידים לכנות את העצים, הצמחים, הציפורים והחרקים בשמם.
כך יוכלו להמשיך לעקוב, לחקור ולספר עליהם לאורך כל השנה.

 

הרגל נרכש: עוקבים אחר טבע עירוני ביום יום

5 מפגשים

כיתות א'-ב'

מספר בגפ"ן: 11495

כשנחל פוגש עיר

מכירים את הנחל ליד הבית? או שמא מאחורי הבית? יתכן ותגידו כי אין בארצנו
המתייבשת נחלים ליד מגורי אדם.
מבירור קל תגלו שביישוב שלכם או לידו יש נחל. לעיתים הנחל מוזנח ומהווה
את "החצר האחורית של הבית", ולרוב הוא מזמן מפגש עם טבע עירוני.
הנחל מהווה הזדמנות לתלמידים להיחשף לעולם החי והצומח המצוי ביישוב ליד
הנחל ולהכיר באתגרים שבית גידול זה מתמודד איתם.
התוכנית כוללת סיור בתחנות אשר מזמנות התבוננות, חקירה, דיון, פעולה לטובת המקום
ואפילו חוויה באמצעות משחקים והווי של שהייה בטבע. בעקבות הסיור התלמידים יכינו
היצגים להכרות עם סיפור הנחל לקהילה
לטובת שמירה על הנחל העובר ביישוב.

 

הרגל נרכש: לומדים להנות מטבע עירוני.

מתאים במיוחד לבתי ספר הנמצאים בקרבת נחל. ניתן לשלב עם ביקור בנחל הירקון

4 מפגשים

כיתות ה'-ז'

מספר בגפ"ן: 11601

כשנחל הירקון פוגש את העיר הגדולה

בית המועצה לישראל יפה נמצא על גדות הירקון ומזמן ביקור משולב בנחל
ובמרכז המבקרים 'תפיסת עולם'.
הסיור מאפשר לבחון
את אחת מסוגיות הקיימות בעיר המתייחס לתפקיד הנחל
ולשימור של טבע עירוני על המגוון הביולוגי שבו. הסיורים בנחל מותאמים לגילאים שונים:
ילדים צעירים מכירים את הנחל דרך סיפורים ומשחקים, תלמידים בוגרים מכירים את
אתגרי הנחל דרך חקר ותכנון.

הסיור משולב עם כניסה למרכז המבקרים 'תפיסת עולם' בנושא קיימות
מופע אור-קולי המסביר בגובה העיניים ובאופן חווייתי את השינויים שחלו לאורך ההיסטוריה האנושית,
והאתגרים העולמיים שנוצרו בשל  כך, ומה תפקידנו כיום בשמירה על משאבי הטבע והסביבה.  

 

הרגל נרכש: לומדים ליהנות מטבע עירוני 

משך הפעילות: כשלוש שעות

כיתות ב'-יב'

מספר בגפ"ן: 12492

משחקים בפסולת

יצא לכם פעם לשחק בפסולת?
בפעילות זו התלמידים מבינים כי לאדם השפעה רבה על הסביבה ולומדים מה הקשר
בין צריכה לבין פסולת.
התלמידים לומדים כי הטבע הוא המקור לכל החפצים שלנו ומשאביו מוגבלים, לומדים
כמה זמן לוקח לכל חומר להתכלות, מבינים את הבעייתיות שבהטמנת פסולת, ואף
מציעים פתרונות שונים לצמצום הפסולת.
בסיום הפעילות הם נהנים ממשחקים שנוצרו בשימוש חוזר מחפצים שונים ומגוונים.

הרגל נרכש: צרכנות נבונה, סביבה נקיה ושימוש חוזר.

5 מפגשים

כיתות ד' – ז'

מספר בגפ"ן: 12418

יצירת קשר עם המרכז ללימודי סביבה

להזמנת פעילות או קבלת מידע נוסף

המועצה לישראל יפה

03-6423111 שלוחה 4

03-6422839

esc@israel-yafa.org.il